changing ideals pt.3 (ny kategori!)

Jag tror egentligen inte att vi bör förändra det rådande skönhetsidealet- vi ska helt enkelt förgöra det. Och om inte så borde alla istället ha ett eget ideal. Ett ideal som är mer rimligt för ens egna förutsättningar. Det går inte att säga att "nu ska vi alla vara kurviga!"- för då är det fortfarande bara några som kan andas ut. Säkerligen många fler tror jag, men långt ifrån alla. Jag menar, hur än idealet må se ut, är det alltid någon som hamnar utanför. Detta händer så fort vi skapar mallar.
I två inlägg tidigare här på bloggen har jag haft temat "changing ideals". För mig har det inneburit att ta bort fokus från size 0-hysterin och istället lyfta fram kvinnor med mjuka former som går emot Hollywood-hetsen.
Alla borde vi dock som sagt ha olika ideal, olika ideal som kan se ut hur som helst så länge de är friska och rimliga för just en själv.

Vart jag slutligen ville komma med detta är att jag nu skapat en kategori för ämnet, kategorien heter just "changing ideals" och den kommer fyllas på med bilder på kvinnor och kvinnliga figurer som jag vill lyfta fram. Kurviga, kvinnliga och vackra- något som känns viktigt för just mig.
Och kanske för många andra?

Dagens kvinnliga ikon är pinuppan. För mig representerar hon en hyllning till kvinnligheten, med former som inte döljs utan istället framhävs. Med en attityd (trots tecknad) som känns stark och stolt.



P.s: kom gärna med förslag, reaktioner, tankar och åsikter...

Kommentarer:

1 nadilutt:

nämen titta, den där bruden ser ju nästan ut som mig höhö

2 friday:

man önskar flera personer kunde uppskatta människor för hur de är, smala, kurviga, tjocka, päron-formade, stor rumpa, små bröst.

men ICKE, och det suger! Jag är själv fortfarande väldigt rädd för vad killar ska tycka om min kropp med mindre kläder som täcker den, jag är även rädd för vad tjejerna i simhallen viskar bakom ryggen på mig när jag går runt i bikini.

Jag är tom rädd för att köpa godis på ica för jag tror altid att kassören tänker "jaha här kommer en tjockis till som inte ens kämpar med att gå ner i vikt"

Man önskar bara att man kunde radera alla dessa tankar och bara vara och må bra av det, men det är så svårt, för väldigt många tror jag!

Jag har en liten twistad bild av att smala männsikor är snäppet lyckligare, eller att jag skulle vara lyckligare om jag vgde 10kg mindre..



Alla dessa ideal..

3 Kalle:

Jag har aldrig på fullt allvar begripit vad som är "idealistiskt" med size-0 eller avsaknad av kurvor. Jag förstår det inte.



Jag är straight, en man, och är alltså därmed intresserad av kvinnor. Och kvinnor som ser ut som kvinnor. Som har kurvor. Som är kvinnliga. Som är allt det jag inte är. (Därmed inte sagt att jag är manlig)



I really dont get it.



Kvinnor får gärna se ut som kvinnor och stolpar får gärna se ut som stolpar. Stolpofiler har väl sin plats i samhället också i guess.



Men inte fanken vill jag vara med en gatlykta. Det ska ju finnas något att ta i.

Kommentera här: