excuses not to sleep

Då har man slängt ihop en limpa som står inne i ungnen. Där ska den gräddas i en timme och sedan ska denna avsmakas i skivor med ett lager keso.
Receptet jag använde var ett jag klippte ut ur ett mjölkpaket för drygt tre år sedan. Det blev aldrig av att jag bakade brödet då, men nu så var det dags.
- Vad ska man annars göra när man vaknar klockan fem på morgonen och redan har sett all tv-shopreklam på tv, skumläst alla bloggar på datorn och loggat in på diverse communities? Jo, då bakar man bröd. Det finns liksom ingen tanke på att somna om.
Dessutom har jag fått en ny grej, en slags ursäkt för mig själv som gör det omöjligt för mig att somna om då jag väl vaknat tidigt. Jag tänker: "det gör inget om jag bara sovit x antal timmar, jag sover ändå ut med Farid sedan...". Detta är visserligen sant, jag sover alltid som en liten bebis vid hans sida, men jag kan ju inte skjuta upp min sömn till de gånger jag sover med honom. Sömn är sömn och den behövs alla nätter.
Jag suger på att sova ensam...

Men jag är en bra liten "husmor", en hålögd sådan visserligen men ändå!

Och här har ni receptet till den "mumsiga hälsolimpan" (det står så på det lilla urklippta kortet):

2 dl rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 1/2 dl havrekli
1 dl grovhackade nötter
1 dl hackade, torkade aprikoser (de hoppade jag över i ren brist)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt (mellanfil i mitt fall...)
1 dl lingonsyld

Detta ska sedan stå i en avlång smord form i nedre delen av ugnen, på 200 grader, i en timma.
Ni får se resultatet senare...

Kommentera här: