start a revolution, love your body!

Det finns få saker som är så revolutionerande i vårat samhälle som att älska sig själv och sin kropp. Samhället bygger och tjänar på din osäkerhet. Gymkort, bantningspiller och sådanadär slimmade underkläder som håller in magen är saker som man kan sälja på just din osäkerhet. Reklamer visar upp smala modeller där magen inte veckar sig ens om de viker sig dubbelt. Lår fria från celluliter och inte nog med det- de ser så lyckliga ut! 
Bilderna vi bombarderas av från media visar dock bara upp en liten procent av befolkningen. 
Igår kväll stod jag och betraktade min mage och sköljdes av en känsla av besvikelse och skam. Hur skulle jag någonsin våga beträda en strand i bikini? Folk skulle ju bli förskräckta. Jag satte mig vid datorn och gick in på weheartit.com och blev genast mött av de där bilderna. Bilderna som triggar min ångest som mest. Platta magar och väldigt ofta en text över som ska motivera dig till att uppnå den där kroppen på bilden. Men så mitt i all självförakt fick jag nog och kom på en hemsida som jag helt glömt bort. Nämligen: MAGBLOGGEN. I magbloggen publiceras bilder på oftast anonyma insändares magar. Magar som ser olika ut, helt enkelt en buffé av magar i mångfald! Magar som de faktiskt ser ut! Visst kan en mage vara vältränad och slank, och visst är det inget fel med det. Men när den bilden blir en norm och det enda korrekta så blir det så fel.
För min mage är inte ohälsosam. Min mage är inte konstig. Den kanske är mjuk och har en ledsen navel. Men den är en mage lika värd att få synas i bikini som någon med sexpack och utan "volanger".
 
Så in på bloggen och inspireras. Ge din mage kärlek. (Jag jobbar själv på mitt förhållande till min stackars mage).
 

Kommentera här: