Cirkeln

På fredag ska jag se Cirkeln på bio, en svensk film som jag inte visste mycket om innan jag igår började läsa boken. Jag hade inte tänkt att göra det, men så fick jag låna den av Kerstin igår och Emilia tyckte att jag skulle läsa den innan jag såg filmen. En tjock bok innan fredag, visst, tänkte jag. Som om det skulle hända när jag hellre har näsan i mobilen eller datorn. Inte för att jag inte gillar böcker, tvärtom, men för att det är så mycket enklare att fastna i teknologin.
Men så öppnade jag boken igår, och sedan dess har jag varit fast. Nu har jag läst halva boken och jag tror att jag kommer ha läst ut den antingen imorgon eller på onsdag. Den är så fängslande att jag stundvis vill sluka den och stundvis spara den så att den aldrig tar slut. Så är det med en bra bok. Man går in i den och blir ett med dess handling. 
Nu är jag riktigt taggad på fimen och hoppas att den gör boken rättvisa. Jag hoppas att karaktärerna stämmer någorlunda överens med dem jag målat upp i mitt huvud.
Nu ska jag fortsätta läsa en stund innan jobbet, om ni inte redan gjort det, gör det ni också.
 

Kommentera här: